Basında AKKİM

Çağlar Sayınsu Röportajı

  • 30 Ocak 2021
Çağlar Sayınsu Röportajı

Yapı Kimyasalları Bölüm Yöneticisi Çağlar Sayınsu ile inşaat sektörünün durumunu, gelişimini ve Akkim’deki işleri konuştuk…
Banu Bozdemir

Bulunduğunuz bölüm ve çalışmalarınızla ilgili bilgi alabilir miyiz?

Akkim çatısı altında iki ana bölüm var; Temel Kimyasallar ve Performans Kimyasalları. Performans Kimyasalları ise; Tekstil Kimyasalları, Su ve Kağıt Kimyasalları ve Yapı Kimyasalları olmak üzere üç ana birime ayrılıyor. Ben Yapı Kimyasalları departmanının bölüm yöneticisi olarak görev yapıyorum. Biz özellikle Yapı sektörüne yönelik beton içerisinde kullanılan kimyasal maddeleri üretiyoruz. Ayrıca asfalt katkıları, yüzey koruyucular, buz eriticiler gibi ürün gruplarımız da mevcut. Hedef pazar olarak; hazır beton üreten santraller, tüneller, metro projeleri konut projeleri ve madenler gibi çeşitli uzmanlık gruplarına hizmet veriyoruz.

Ekibinizden bahsedebilir misiniz?

Müşteri tarafını iyi bilen, konusunda uzman kişileri biraraya getirmeye çalıştık. Tekstil grubumuz, Su veya Kağıt kimyasalları grubumuzda da olduğu gibi, işlerimiz uzmanlık gerektiren işler. Maden dediğiniz zaman onun uzmanı apayrı bir insan, üst yapı, tünel, hazır beton sektörü, zemin, yalıtım, hepsi ayrı uzmanlık konuları; inşaat mühendisliğinden veya maden mühendisliğinden mezun olmuş bir kişiyi işe alıp hemen o işe kanalize edemiyorsunuz. O işin dinamikleri apayrı, öğrenilmesi gerekiyor, öğrenilmesi zaman alıyor. Bu nedenle sektörlerinde uzman kişiler ile çalışmayı tercih ediyoruz. Müşterileri portföyümüze ve proje sayılarımıza uygun bir yapılanmamız var. Önümüzdeki yıllara yönelik personel planlamalarımız şimdiden yapılmış durumda. Kişileri uzmanlık derecesine göre ayırıyoruz ve sahada ona göre bir ekip oluşturuyoruz. Sahadaki satış ekibimizin arkasında müşteri hizmetleri gibi ayrı bir destek birimi de mevcut. Ar-Ge, Satınalma, Planlama, Lojistik ve Üretim departmanlarında dahil olduğu matris bir organizasyon içerisinde yönetiyoruz.

Türkiye’de inşaat sektörünün şu anki durumu nedir, çalışmalarınıza ne şekilde etki ediyor?

Yapı sektörü son yıllarda oldukça iyi bir seyir izliyor. Her sene büyüyor, hazır beton satışları artıyor, konut arzı artıyor, proje sayıları artıyor. TÜİK tarafından açıklanan milli gelir hesabına göre, yılın ilk çeyreğinde yüzde 6’lık büyüme rakamını inşaat sektörü ikinci çeyrekte yüzde 6,8’e çıkarmayı başardı. İlk 6 aylık büyüme rakamlarında Türkiye’nin OECD ülkeleri içerisinde 3. sırada yer almasında inşaat sektörünün gelişmesinin etkisi çok büyüktür. Türkiye, uzun zamandır Avrupa’nın en büyük hazır beton üreticisi konumundadır. Avrupa’da artık pek çok konut ve altyapı çalışması tamamlandığı için sektör rakamları bizdeki kadar büyük değil. Bizde köprüler, yol projeleri, yer altı projeleri, tüneller, barajlar çok ciddi miktarda. Son dönemlerdeki konut projeleri arzını görüyorsunuz zaten. Ancak olumlu talep koşullarına karşın, yılın ilk yarısında hızla genişleyen banka kredisi olanaklarının son aylarda önemli ölçüde sıkılaşmasından kaynaklanan finansman sorunlarının, faaliyetleri kısıtlayan en önemli engel haline geldiğini gözlemleyebiliyoruz. 2018 yılının ilk çeyreğinde yaşanması beklenen finansal sorunlar sektörün tüm iş ortaklarını etkileyebileceği gibi inşaat malzemesi sanayisi için de yakından izlenmesi gereken bir risk haline geldi.

Herhalde Akkim’in büyütmek istediği bir alan burası? Bu noktada neler yapıldı, neler yapılacak?

Öncelikle kendimizden başlıyoruz. Potansiyel pazarımız ve müşterilerimizi biliyoruz. Sahayı iyi analiz etmeye çalışıyoruz. Müşterilerimizin ihtiyaçlarından yola çıkarak, hangi alanlarda daha güçlü olduğumuzu anlayarak, güçlü olduğumuz alanlarda nasıl daha iyi hizmet verebiliriz, nasıl büyüyebiliriz bunlara odaklanıyoruz. Sadece satış rakamlarımızı artıralım diye bir derdimiz yok. Uzun vadeli planlarımız var ve müşterilerimize en iyi hizmeti verebileceğimiz şekilde yapılanıyoruz. Kendi tesislerimize yaptığımız yatırımların yanı sıra mevcut potansiyelimizi tam anlamıyla kullanmayı hedefliyoruz. Son iki buçuk senedir departmanı yönetiyorum. Önemli bir büyümemiz var. İnşaat sektörünün belli segmentlerinde lider olmaya doğru gidiyoruz. Şu an, özellikle yer altı grubunda önemli bir Pazar payına sahibiz. Yeni yatırımlar ve firma satın almaları ile organik ve inorganik olarak ne şekilde büyüyebiliriz ona bakıyoruz.

Ülkemizde Yapı Kimyasalları pazarı son yıllarda oldukça hareketli. Yakın zamanda birçok yabancı menşeli firma direk veya satınlamalar yapmak suretiyle Türkiye pazarına giriş yaptı. Öte yandan lokal firmalar da tesis yatırımları yapmaya başladı. Tüm bunlar sektöre olan güveni ve beklentilerin yüksek olduğunu gösteriyor. Biz de bir yerli firma olarak sektörde rakiplerimizin önünde olmak için mücadele vereceğiz.

Yapı Kimyasalları dediğimiz zaman yalnızca beton kimyasalları değil yapıştırıcılar, zemin kaplamaları, tamir malzemeleri, güçlendiriciler gibi bir çok alt dalı olan bir sektörden bahsediyoruz. Akkim Kimya olarak henüz tüm bu alt sektör kırılımlarında yer alamıyoruz ancak zamanla daha geniş ürün çeşitliliğine ulaşıp sektörün tüm alt kırılımlarında hizmet vermeyi hedefliyoruz.

2018 yılı hedefleriniz nelerdir?

Sektörümüzde özellikle 2018 yılının ilk çeyreği için genel bir karamsarlık havası var ama biz Ak-kim Kimya olarak hedeflerimizi yine büyüttük tabii. Bu hedeflerimize ulaşmak için de var gücümüzle çalışacağız. Akkim ve Akkök Grubunun geleceğe yönelik ciddi büyüme hedefleri var. Biz Yapı Kimyasalları bölümü olarak bu büyümeye nasıl bir katkı verebiliriz sürekli onu düşünüyoruz. Fırsatları yakalamak, yeni yatırımlar yapmak gerekiyor; pazarda ulaşamadığımız noktalara ulaşabilmemiz gerekiyor. Stratejimizi bunlar üzerine kuruyoruz. Bu departmanı çok daha fazla büyütebileceğimizi görüyoruz.

Son olarak Akkim’le ilgili düşüncelerinizi alalım. Geldiğinizden beri yaptığınız projeler, yenilikler nelerdi, hedefleriniz ve Akkim’in sizde yarattığı duygu?

Akkim’e gelirken firmayı çok yönlü olarak araştırdım açıkçası. Yapısını bildiğim ve tanıdığım bir firma değildi. Daha önce Akkim’de çalışmış birkaç arkadaşımla konuştum. Akkim’in etik kültürü, kurumsal yapısı ve özellikle çalışanına verdiği değer konusunda çok olumlu dönüşler aldım. Buraya geldiğim zaman da tüm bunların doğru olduğunu gördüm. Etkilendiğimi söyleyebilirim. Akkim bence Türkiye’de yaşayan bir kişinin, böyle bir firmanın varlığından ötürü gurur duyabileceği bir firma. Yaptığı işlerle,  vizyonuyla, stratejisiyle ve Türkiye’ye getirdiği yeniliklerle… Kimya sektörü Türkiye’nin en büyük dış ticaret açığını yaratan sektörlerden birisi. Dış ticaret açığımızın 25 milyar dolardan fazlası kimya sektöründen geliyor. Türkiye’de üretilmemiş olanı yapma noktasında Akkim büyük katkılar sunmuş ve sunmaya devam ediyor. Bunu layığıyla yapması, çevre duyarlılığı, insana verdiği değer… Bunlar çok önemli hepimiz için.

Benim bu firmada en önemli hedefim, Yapı Kimyasalları sektöründe henüz yapılmayanları yapmak, yeni ve daha iyi ürünleri üretmek ve sektöre kazandırmaktır. Bunu başarabileceğimize inanıyorum çünkü çok gelişmiş güçlü bir Ar-Ge merkezimiz ve ekibimiz var. Sektördeki yabancı firmaların ise bir çoğu gerçek anlamda Ar-Ge’yi burada yapmıyor. Ürünü yurt dışında geliştirip, buradaki tesislerine üretiyor.

Akkim olarak bu konuda avantajlı olduğumuzu düşünüyorum. Müşteriden aldığımız talebi veya oradaki bir ihtiyacı analiz edip burada kendi Ar-Ge’mizde çalışıp çözüme yönelik yeni ürünleri geliştirebiliyoruz. Örneğin asfalt katkılarında yeni geliştirdiğimiz ürünlerimiz hem fiyat olarak, hem de performans olarak sektördeki pek çok yerli ve yabancı rakibimizin önüne geçti. Tüneller için geliştirtiğimiz yeni bir ürünümüz piyasadaki pek çok üründen çok daha üstün performans veriyor. Akkim Kimya olarak hammaddeye hakim olmanın ve Ar-Ge merkezimizin avantajlarını en iyi şekilde kullanmaya çalışıyoruz. Burada yeni bir şeyleri hayata geçiriyor olmanın verdiği ayrı bir keyif var. Benim şahsen görmek istediğim nokta da şu: ben şahıs olarak nasıl Akkim’le gurur duyuyorsam, benim müşterilerimin de bir gün aynı şekilde Akkim’le gurur duyuyor olması. Yıllar sonra müşterilerimizden “İyi ki sektörde böyle bir firma var.” sözünü duymaya başladığımız zaman istediğimiz seviyelere geldiğimizi anlayacağız.