Akkim Gündem | Sayı 25
Akkim Gündem 10 KÖ Ş E YA Z I S I Dr. HÜSEYİN GÜLER TÜBITAK Girişimcilik Destek Grubu Yönetim Kurulu Üyesi BAŞARISIZLIKLARI ELE ALMA YAKLAŞIMIMIZ GELECEĞIMIZI ŞEKILLENDIRIYOR! K urumsal hayatta inovasyon yapılabilir mi, diye soranlar varsa, Spencer Silver ve Arthur Fry’ı yakından tanımasını öneririm. İkisi de ABD’nin sıradan üniversitelerinden mezun. 80’li yılların silo bazlı ortamlarını düşünün. Farklı departmanlarda çalışırken biri buluşu yapıyor, diğeri ise ihtiyacı görüyor. Şirketin çalışanlar için organize ettiği golf kursunda başlayan ta - nışıklık iş birliğine dönüşüyor ve ofis hayatımızın en önemli ino - vasyonlarından biri 3M’in post-it’i doğuyor. Hikâyede her şey öyle sütliman değil tabii. Buluş ortaya çıkar çıkmaz herkes havalara uçmuyor. Esasında bu yanlışlıkla yapılan bir buluş. Spencer, 1968’de uçak yapımında kullanılabilecek kadar güçlü bir yapıştırıcı geliştirmeye odaklandı, fakat bu girişim sırasında istediği hedefe ulaşamasa da tamamen farklı bir şey icat etti: Yü - zeylere yapışan, ancak kolayca soyulabilen ve yeniden kullanı - labilen bir yapıştırıcı. Spencer Silver’in buluşu dört seneden fazla rafta beklemek zo - runda kaldı. Ta ki, Arthur Fry kilise korosunda şarkıları işaretlemek için kitabının arasına koyduğu kâğıtların çok işe yaramadığını, sık sık düştüğünü fark edene kadar. Hikâyenin devamı da var. Merak edenler internette farklı kaynak - lardan bulabilir. Önce Press’n Peel adıyla denenen ürünün ulusal lansmanı 1980’de gerçekleşiyor. Zira doğru yapıştırıcıyı bulmak için çalışmalar altı yıl sürüyor. Bu noktada 90’lı yıllarda Alan Amron ile başlayan bir dava süreci var. Es geçilmemesi gereken bir olay, ki bana göre inovasyonun hiç de lineer bir süreç olmadığına dair önemli doneler barındırı - yor. Doğal olarak inovasyon yönetiminin ne kadar zor olduğunu da gözler önüne seriyor. Konu uzayabilir… Bu yazıdaki amacım hikâyeyi anlatmaktan çok başarısızlıklarımızdan beslenme biçimimize vurgu yapmak. Spencer Silver, başarısız olan uçaklar için yapıştırıcı geliştirme projesinin üstünü örtebilirdi, birilerine küsebilirdi, birilerini suç - layabilirdi, kendini de suçlayabilirdi. Ama öyle yapmadı, bu de - neyimi şirket içinde anlatmayı kendine misyon edindi. Bu girişimi Arthur Fry ile yolunu kesiştirdi. Post-it’in fikirden inovasyona ve global bir ticari başarı hikâyesine giden yolculuğunda okuduklarımdan şu notları çıkardım: 1) Şirket 60’lı yılların koşullarında uçak yapımı için yapıştırıcı ge - liştirmek gibi iddialı, riskli ve birçok belirsizlik barındıran bir proje başlatabiliyor.
powered by ikedijital.com
RkJQdWJsaXNoZXIy MTczMDA=